У волинському музеї – незвична виставка
До Міжнародного дня музеїв Музей волинської ікони представляє низку досить цікавих робіт, які знаходилися у запасниках і відреставровані.
Виставка, яка відкриється завтра, має назву «Імена, написані на небесах» і представляє так звані патрональні, або іменні ікони XVII – XIX cтоліть. Автори проекту – провідні наукові співробітники Ангеліна Вигодник та Світлана Василевська, - передає День.
Іменні або патрональні (від латинського патронус – покровитель) образи – це ікони із зображенням святого, іменем якого називають християнина. 22 ікони, що представлені на виставці, зображають шанованих в усі часи на Волині святих, а отже, і поширені на наших теренах християнські імена.
У дохристиянські часи на Русі, та й у Римській чи Візантійській імперіях існувала традиція називати дітей просто по черзі народження або за найбільш очевидною чи бажаною рисою характеру. І лише з появою християнства, перших мучеників та святих, віруючі родини прагнули засвідчити з ними свою духовну єдність, та давали своїм дітям освячені вірою імена.
Сьогодні майже усі відомі та звичні нам імена освячені подвигом подвижників та мучеників. «Радійте тому, що імена ваші написані на небесах» – сказав Ісус Христос, обравши 70 учнів і посилаючи їх на апостольське служіння.
У V-VI століттях найпопулярнішими християнськими іменами були саме імена апостолів, а також похідні від них жіночі варіанти. Більшість відомих християнських імен мають древнє єврейське, римське або грецьке походження, і у первісному їх значенні містять певні характеристики: Михаїл – Хто як Бог (євр.), Петро – камінь (грец.), Іоан – благодать Божа (євр.), Василій – царський (грец.), Катерина – завжди чиста (грец.) і т.п.
Вибір імені майже завжди належав батькам, а в окремі періоди історії – священику, який звершував Таїнство Хрещення і керувався вказівками Місяцеслова (Святці) – церковного календаря, у якому на кожне число кожного місяця наведені розповіді про життя святих, пам'ять яких святкується у цей день.
На виставці представлені чоловічі патрональні ікони апостолів Петра, Павла, Іоана, святих Миколая, Георгія, Дмитрія та інших; жіночі – святих Варвари, Параскеви, Катерини, Єлизавети. Але особливо цікавими є так звані сімейні патрональні або ж іменні групові ікони із зображенням вибраних святих – покровителів кожного члена сім’ї. Наприклад, святі Матвей та Єлизавета, святі Яків, Наталія і Тетяна.
Доповнюють експозицію сюжетні ікони «Трійця Святої Анни», «Богородиця з Антонієм і Феодосієм Печерськими», «Святі страстотерпці Борис і Гліб». Вперше буде показано ікону з зображенням апостолів Іоанна та Павла, яких традиційно зображають окремо, а тут її намалювали на замовлення родини, в якій були і Іоанн, і Павло, можливо два брати, можливо батько і син.
Ангеліна Вигодник каже, що вивчення іменних ікон відкриває багато нового про присвоєння людині імені взагалі. Ми звикли називати дитя іменем того святого, чий день пам яті - найближче до дати народження. А потрібно вибирати імена у проміжку між восьмим та сороковим днями від появи дитини на світ. Також люди плутають поняття ангел-хранитель і небесний покровитель, вважаючи, що це одне і те ж. Але ангела-хранителя Господь дає при народженні фізичному, а небесного покровителя – при хрещенні, народжені духовному.
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram!
Виставка, яка відкриється завтра, має назву «Імена, написані на небесах» і представляє так звані патрональні, або іменні ікони XVII – XIX cтоліть. Автори проекту – провідні наукові співробітники Ангеліна Вигодник та Світлана Василевська, - передає День.
Іменні або патрональні (від латинського патронус – покровитель) образи – це ікони із зображенням святого, іменем якого називають християнина. 22 ікони, що представлені на виставці, зображають шанованих в усі часи на Волині святих, а отже, і поширені на наших теренах християнські імена.
У дохристиянські часи на Русі, та й у Римській чи Візантійській імперіях існувала традиція називати дітей просто по черзі народження або за найбільш очевидною чи бажаною рисою характеру. І лише з появою християнства, перших мучеників та святих, віруючі родини прагнули засвідчити з ними свою духовну єдність, та давали своїм дітям освячені вірою імена.
Сьогодні майже усі відомі та звичні нам імена освячені подвигом подвижників та мучеників. «Радійте тому, що імена ваші написані на небесах» – сказав Ісус Христос, обравши 70 учнів і посилаючи їх на апостольське служіння.
У V-VI століттях найпопулярнішими християнськими іменами були саме імена апостолів, а також похідні від них жіночі варіанти. Більшість відомих християнських імен мають древнє єврейське, римське або грецьке походження, і у первісному їх значенні містять певні характеристики: Михаїл – Хто як Бог (євр.), Петро – камінь (грец.), Іоан – благодать Божа (євр.), Василій – царський (грец.), Катерина – завжди чиста (грец.) і т.п.
Вибір імені майже завжди належав батькам, а в окремі періоди історії – священику, який звершував Таїнство Хрещення і керувався вказівками Місяцеслова (Святці) – церковного календаря, у якому на кожне число кожного місяця наведені розповіді про життя святих, пам'ять яких святкується у цей день.
На виставці представлені чоловічі патрональні ікони апостолів Петра, Павла, Іоана, святих Миколая, Георгія, Дмитрія та інших; жіночі – святих Варвари, Параскеви, Катерини, Єлизавети. Але особливо цікавими є так звані сімейні патрональні або ж іменні групові ікони із зображенням вибраних святих – покровителів кожного члена сім’ї. Наприклад, святі Матвей та Єлизавета, святі Яків, Наталія і Тетяна.
Доповнюють експозицію сюжетні ікони «Трійця Святої Анни», «Богородиця з Антонієм і Феодосієм Печерськими», «Святі страстотерпці Борис і Гліб». Вперше буде показано ікону з зображенням апостолів Іоанна та Павла, яких традиційно зображають окремо, а тут її намалювали на замовлення родини, в якій були і Іоанн, і Павло, можливо два брати, можливо батько і син.
Ангеліна Вигодник каже, що вивчення іменних ікон відкриває багато нового про присвоєння людині імені взагалі. Ми звикли називати дитя іменем того святого, чий день пам яті - найближче до дати народження. А потрібно вибирати імена у проміжку між восьмим та сороковим днями від появи дитини на світ. Також люди плутають поняття ангел-хранитель і небесний покровитель, вважаючи, що це одне і те ж. Але ангела-хранителя Господь дає при народженні фізичному, а небесного покровителя – при хрещенні, народжені духовному.
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram!
Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі 0
Останні новини
Курс валют у Луцьку на 15 травня
15 травень, 2018, 09:11
У волинському музеї – незвична виставка
15 травень, 2018, 08:00
На фесті в Луцьку зібрали 6,5 тисячі на храм у Волновасі
15 травень, 2018, 07:09
По 6 ліжок на палату: відділення хіміотерапії в онкодиспансері – переповнене
15 травень, 2018, 06:10