«Іларія, ілюзія»: вибрані розділи. Частина четверта
ПЕРЕСЕЛЕНЦІ-УКРАЇНЦІ
Тільки-но група емігрантів із Західної України, яка польським пароплавом «Баторій» дісталася з Гдині до Буенос-Айреса, узяла курс із аргентинської столиці на парагвайську колонію Фрам, до неї дійшла звістка: їхня батьківщина тепер – не частина Речі Посполитої, вона влилася до складу великої України.
Що робити?
Повертатися на Волинь?
Продовжувати шлях до Парагваю?
Серед втікачів був і мешканець Заприп`ятки Семен Назарчук.
Часу на “Баторії” Семен мав багато, тож надумав вести щоденник.
“Пливемо ми далеко за океан — у парагвайську пустелю. І ось яка причина нашого від`їзду. Тимчасово окупувавши західні області України й Білорусії, польські магнати, капіталісти, або, як їх називають у наших областях, пілсудчики, не давали нам вільно дихнути. Запрягали в ярмо, видушували усі соки податками та штрафами. Ми піднімалися проти пілсудчиків, повставали за свої права, боролися за свою національну незалежність. Допомагали нам у цій боротьбі звістки з Радянської України, листи від наших братів про їхнє щасливе життя на вільній від експлуататорів землі. Поступово створювалася КПЗУ, Комуністична партія Західної України”, — записав олівцем.
Хвильку подумав: “Згадувати чи не згадувати?”
“Але не всі наші товариші були надійними. Польські шпиги, проплачені поліцейські агенти, проникали у кожен осередок. Кращих людей забирали в тюрми на катування! З одного тільки нашого села десятки найвідданіших товаришів томилися у Ковельській, Луцькій тюрмах та у Картузькій Березі. Рукою польського ката Ожоловського убитий один із юних товаришів – Іван Назарук. Польський уряд був не спроможний зупинити боротьбу українського населення за незалежність. Вони приступили до розорення сіл, а нас виселяли на хутори, під ліси, щоб ми ні про що інше, окрім як про тяжку працю, не думали. А кращі землі зайняли куркулі”.
В Аргентині Семен додав новий запис:
“Далеко позаду — європейський помірний клімат, чудова європейська природа. Навколо нас — гори і долини, ліси і степи Південної Америки. Ось на маленькій карті відмічена чорною цяточкою польська колонія Фрам у Парагваї.
Кажуть, що Фрам — це непрохідні ліси, віковічні дерева різних порід, очерет. Ліси там настільки чорні, страшні і густі, що навіть пташиного щебетання не чути. Тільки закрякає інколи папуга або ж подасть голос дивовижний птах тукан. Говорять, що замість доріг там стежки, витоптані дикими кабанами. А в очереті біля таких стежок, вистежуючи кабана, ховаються тигри...”
Семен Назарчук прочитав і витер лоб. Стало страшно від своєї ж писанини.
“По деревах там повзають чорні вужі і удави, а по землі — або ж розтягнуті, як мотузки, або ж скручені у вогниво гримучі кольорові гадюки! У таку от пустелю польський уряд кинув наших емігрантів!”
Але ж немає уже пілсудчиків на їхніх землях!
Повертатися?
Залишатися?
У 1939-му українською говорили і в Бразилії, і в Уругваї, і в Чилі, і в Аргентині, і в чи не найбільш відсталій державі Латинської Америки – Парагваї.
Ця країна не лякала поліщуків: “Віковічні непрохідні ліси? Ну то й що?! Наші поліські теж не призначені для прогулянок з панночкою під руку. Спекотний підтропічний клімат? Не знаємо, як там у Парагваї, але у нас в косовицю справді спекотно! Ягуари? Анаконди? Тигри? Теж Божі створіння”.
Та чим-чим, а здоровенним мачете поліщук у себе на батьківщині не махав.
Тут же є місця, у яких без мачете, шаблюки із широким та гострим лезом, не ступиш ні кроку.
* * *
“Кожен емігрант прорубує стежку до своєї ділянки землі за допомогою мачете, — почав Семен третій запис у щоденнику. — Вирубає людина шматок лісу, поставить “ранчу”, тобто буду, і селиться жити зі своєю сім`єю у цім непрохіднім лісі.
Ночами розкладаємо великі вогнища, щоб до наших хат не підходили тигри.
Познайомилися з новими переселенцями з України. Коли темніє — перегукуємося, збираємося на вечорниці, співаємо пісні, виконуємо національні танці. Німу і глуху парагвайську пущу наповнюємо українським гомоном.
А оце, розкорчувавши ліс, побачили “палаци” інших наших емігрантів, накриті пальмовим листям.
Там, де був ліс, посіяли місцеві культури: бавовну, кукурудзу, мандіоку.
Дітлахів, котрі ходили до школи у Польщі чи в Польщі народилися, тут до школи, навіть до початкової, не приймають. Кажуть, вони чужоземці. Боїмося, що діти залишаться неграмотними. Отак і виходить: ми для цієї країни стікаємо потом, викорчовуючи ліс, а вона називає нас чужаками...”
— Поживемо в лісах біля дикого звіра, то й самі здичавіємо, — зітхнув Семен Назарчук. — А дикунам грамота навіщо?
Парагвайський уряд заселяв втікачів із Західної України у найменш благодатній південно-східній частині країни. Там розташовані невеликі міста Енкарнасьон, Коронель Богадо, Кармен-дель-Парана та колонії Домінго Бадо, Фрам, Сандова, Урусупукай, Куатро Потреро, Адьборадо та Ель-Дорадо.
Частинки цих колоній завдяки українцям незабаром отримали свої назви: “Нова Україна”, “Богданівка”, “Нова Волинь”. Звідки емігранти – таке й ім`я.
Частина колонії Фрам, на якій заселилися багато емігрантів з села Дубова Ковельського повіту, отримала назву “Нова Дубова”. Як справжні українці, мешканці її були дуже співучими. Не раз і не два лунало над Новою Дубовою:
“В Америці добре жити, є що їсти, є що пити,
Мандіока росте, як коров`ячі роги,
Ще й до того гострі піки лізуть людям в ноги”.
А цю переважно співали молодиці й дівчата:
“Ой Америко ти люба, Америко мила,
Не одного чоловіка з жінкой розлучила”.
І вірили вони у своїй Новій Дубовій, що вже немає панів, і не вірили. Одні говорили: “Ну як у таке повірити, що усі рівні? Навіть в Америці не всі рівні, хоч тут ніколи польських панів не було!”
Інші казали: “Вірте, вірте!” Складали і тут же співали пісні, у яких висловлювали бажання “послухать пісню солов`їну, пожити ще у тій хатині, яку маленьким я покинув”.
Ті, хто вірив у щасливу радянську Україну після 17 вересня 1939 року, переважно були симпатиками КПЗУ. Вони втекли у Латинську Америку від кийків польських жандармів. Зрештою прихильники соціалістичної ідеї вирішували: “Встигнемо поїхати! Там і без нас збудують щасливе життя. Як ми можемо допомогти українцям і білорусам тут?”
На парагвайських землях почали формуватися, розвиватися, діяти культурно-просвітницькі організації.
В Енкарнасьоні з ініціативи братів Павліків та Єфремова стала діяти культурно-освітня організація “Слов`янин”.
Пізніше “Слов`янин” відкрив філію у Кармен-дель-Парана.
У місті Коронель Богадо і на колонії Домінго Бадо запрацювала культурно-просвітницька “Українсько-білоруська бібліотека”.
За ініціативи Івана Нестеровича “Україно-білоруська бібліотека” була відкрита і на колонії Фрам. А поруч з нею — кооперативне товариство “Уніан Чакарера”, тобто “Рільничий Союз”.
Українці, поліщуки доводили: хоч як далеко закине їх доля, вони не розгубляться, кожного дня усе тісніше згуртовуватимуться і усе більше розвиватимуть національну культуру.
Знали б емігранти з числа симпатиків КПЗУ, що у тій радянській країні, в яку вони мріяли повернутися, за намагання розвивати українську національну культуру розстрілювали...
А поки що над колонією Фрам лунає пісня:
“Ой моя ти Батьківщина,
ой мій рідний краю,
ой якби, якби мав крила,
летів з Парагваю...”
...Коли звістка про напад гітлерівської Німеччини на радянську державу долетіла й до цієї країни, дехто з емігрантів ішов до управлінь українських культурно-просвітницьких організацій і просив переправити його просто на фронт.
На заваді стояла океанська далечінь.
Читати попередні вибрані розділи повісті:
ДОЛЯ ВОРОЖКИ
ПРИРОДА ПОКІРНОСТІ Й СТРАХУ
ЕМІГРАНТКА
Від редакції ВолиньPost:
Чотири місяці Ігор Чуб лікується від страшної хвороби - внутрішньо-мозкової пухлини скроневої ділянки головного мозку. Він проходить курс терапії у Рівненському онкодиспансері. Пухлина реально загрожує життю журналіста, тому Ігорю, як ніколи, потрібна допомога.
Звертаємося до усіх небайдужих людей: якщо є змога, допоможіть нашому колезі!
Гроші прохання переказувати на цей рахунок:
Отримувач: ПриватБанк
Назва банку: ПриватБанк
Номер рахунку: 29244825509100
МФО: 305299
ОКПО: 14360570
В призначенні платежу необхідно вказати: для поповнення на карту 4405885827601300
ІПН 3112603624
Кому: Бура Ірина Вікторівна.
Номер карти повинен вказуватися без пропусків, обов'язково вказувати ІПН та ПІБ.
Тільки-но група емігрантів із Західної України, яка польським пароплавом «Баторій» дісталася з Гдині до Буенос-Айреса, узяла курс із аргентинської столиці на парагвайську колонію Фрам, до неї дійшла звістка: їхня батьківщина тепер – не частина Речі Посполитої, вона влилася до складу великої України.
Що робити?
Повертатися на Волинь?
Продовжувати шлях до Парагваю?
Серед втікачів був і мешканець Заприп`ятки Семен Назарчук.
Часу на “Баторії” Семен мав багато, тож надумав вести щоденник.
“Пливемо ми далеко за океан — у парагвайську пустелю. І ось яка причина нашого від`їзду. Тимчасово окупувавши західні області України й Білорусії, польські магнати, капіталісти, або, як їх називають у наших областях, пілсудчики, не давали нам вільно дихнути. Запрягали в ярмо, видушували усі соки податками та штрафами. Ми піднімалися проти пілсудчиків, повставали за свої права, боролися за свою національну незалежність. Допомагали нам у цій боротьбі звістки з Радянської України, листи від наших братів про їхнє щасливе життя на вільній від експлуататорів землі. Поступово створювалася КПЗУ, Комуністична партія Західної України”, — записав олівцем.
Хвильку подумав: “Згадувати чи не згадувати?”
“Але не всі наші товариші були надійними. Польські шпиги, проплачені поліцейські агенти, проникали у кожен осередок. Кращих людей забирали в тюрми на катування! З одного тільки нашого села десятки найвідданіших товаришів томилися у Ковельській, Луцькій тюрмах та у Картузькій Березі. Рукою польського ката Ожоловського убитий один із юних товаришів – Іван Назарук. Польський уряд був не спроможний зупинити боротьбу українського населення за незалежність. Вони приступили до розорення сіл, а нас виселяли на хутори, під ліси, щоб ми ні про що інше, окрім як про тяжку працю, не думали. А кращі землі зайняли куркулі”.
В Аргентині Семен додав новий запис:
“Далеко позаду — європейський помірний клімат, чудова європейська природа. Навколо нас — гори і долини, ліси і степи Південної Америки. Ось на маленькій карті відмічена чорною цяточкою польська колонія Фрам у Парагваї.
Кажуть, що Фрам — це непрохідні ліси, віковічні дерева різних порід, очерет. Ліси там настільки чорні, страшні і густі, що навіть пташиного щебетання не чути. Тільки закрякає інколи папуга або ж подасть голос дивовижний птах тукан. Говорять, що замість доріг там стежки, витоптані дикими кабанами. А в очереті біля таких стежок, вистежуючи кабана, ховаються тигри...”
Семен Назарчук прочитав і витер лоб. Стало страшно від своєї ж писанини.
“По деревах там повзають чорні вужі і удави, а по землі — або ж розтягнуті, як мотузки, або ж скручені у вогниво гримучі кольорові гадюки! У таку от пустелю польський уряд кинув наших емігрантів!”
Але ж немає уже пілсудчиків на їхніх землях!
Повертатися?
Залишатися?
У 1939-му українською говорили і в Бразилії, і в Уругваї, і в Чилі, і в Аргентині, і в чи не найбільш відсталій державі Латинської Америки – Парагваї.
Ця країна не лякала поліщуків: “Віковічні непрохідні ліси? Ну то й що?! Наші поліські теж не призначені для прогулянок з панночкою під руку. Спекотний підтропічний клімат? Не знаємо, як там у Парагваї, але у нас в косовицю справді спекотно! Ягуари? Анаконди? Тигри? Теж Божі створіння”.
Та чим-чим, а здоровенним мачете поліщук у себе на батьківщині не махав.
Тут же є місця, у яких без мачете, шаблюки із широким та гострим лезом, не ступиш ні кроку.
* * *
“Кожен емігрант прорубує стежку до своєї ділянки землі за допомогою мачете, — почав Семен третій запис у щоденнику. — Вирубає людина шматок лісу, поставить “ранчу”, тобто буду, і селиться жити зі своєю сім`єю у цім непрохіднім лісі.
Ночами розкладаємо великі вогнища, щоб до наших хат не підходили тигри.
Познайомилися з новими переселенцями з України. Коли темніє — перегукуємося, збираємося на вечорниці, співаємо пісні, виконуємо національні танці. Німу і глуху парагвайську пущу наповнюємо українським гомоном.
А оце, розкорчувавши ліс, побачили “палаци” інших наших емігрантів, накриті пальмовим листям.
Там, де був ліс, посіяли місцеві культури: бавовну, кукурудзу, мандіоку.
Дітлахів, котрі ходили до школи у Польщі чи в Польщі народилися, тут до школи, навіть до початкової, не приймають. Кажуть, вони чужоземці. Боїмося, що діти залишаться неграмотними. Отак і виходить: ми для цієї країни стікаємо потом, викорчовуючи ліс, а вона називає нас чужаками...”
— Поживемо в лісах біля дикого звіра, то й самі здичавіємо, — зітхнув Семен Назарчук. — А дикунам грамота навіщо?
Парагвайський уряд заселяв втікачів із Західної України у найменш благодатній південно-східній частині країни. Там розташовані невеликі міста Енкарнасьон, Коронель Богадо, Кармен-дель-Парана та колонії Домінго Бадо, Фрам, Сандова, Урусупукай, Куатро Потреро, Адьборадо та Ель-Дорадо.
Частинки цих колоній завдяки українцям незабаром отримали свої назви: “Нова Україна”, “Богданівка”, “Нова Волинь”. Звідки емігранти – таке й ім`я.
Частина колонії Фрам, на якій заселилися багато емігрантів з села Дубова Ковельського повіту, отримала назву “Нова Дубова”. Як справжні українці, мешканці її були дуже співучими. Не раз і не два лунало над Новою Дубовою:
“В Америці добре жити, є що їсти, є що пити,
Мандіока росте, як коров`ячі роги,
Ще й до того гострі піки лізуть людям в ноги”.
А цю переважно співали молодиці й дівчата:
“Ой Америко ти люба, Америко мила,
Не одного чоловіка з жінкой розлучила”.
І вірили вони у своїй Новій Дубовій, що вже немає панів, і не вірили. Одні говорили: “Ну як у таке повірити, що усі рівні? Навіть в Америці не всі рівні, хоч тут ніколи польських панів не було!”
Інші казали: “Вірте, вірте!” Складали і тут же співали пісні, у яких висловлювали бажання “послухать пісню солов`їну, пожити ще у тій хатині, яку маленьким я покинув”.
Ті, хто вірив у щасливу радянську Україну після 17 вересня 1939 року, переважно були симпатиками КПЗУ. Вони втекли у Латинську Америку від кийків польських жандармів. Зрештою прихильники соціалістичної ідеї вирішували: “Встигнемо поїхати! Там і без нас збудують щасливе життя. Як ми можемо допомогти українцям і білорусам тут?”
На парагвайських землях почали формуватися, розвиватися, діяти культурно-просвітницькі організації.
В Енкарнасьоні з ініціативи братів Павліків та Єфремова стала діяти культурно-освітня організація “Слов`янин”.
Пізніше “Слов`янин” відкрив філію у Кармен-дель-Парана.
У місті Коронель Богадо і на колонії Домінго Бадо запрацювала культурно-просвітницька “Українсько-білоруська бібліотека”.
За ініціативи Івана Нестеровича “Україно-білоруська бібліотека” була відкрита і на колонії Фрам. А поруч з нею — кооперативне товариство “Уніан Чакарера”, тобто “Рільничий Союз”.
Українці, поліщуки доводили: хоч як далеко закине їх доля, вони не розгубляться, кожного дня усе тісніше згуртовуватимуться і усе більше розвиватимуть національну культуру.
Знали б емігранти з числа симпатиків КПЗУ, що у тій радянській країні, в яку вони мріяли повернутися, за намагання розвивати українську національну культуру розстрілювали...
А поки що над колонією Фрам лунає пісня:
“Ой моя ти Батьківщина,
ой мій рідний краю,
ой якби, якби мав крила,
летів з Парагваю...”
...Коли звістка про напад гітлерівської Німеччини на радянську державу долетіла й до цієї країни, дехто з емігрантів ішов до управлінь українських культурно-просвітницьких організацій і просив переправити його просто на фронт.
На заваді стояла океанська далечінь.
Читати попередні вибрані розділи повісті:
ДОЛЯ ВОРОЖКИ
ПРИРОДА ПОКІРНОСТІ Й СТРАХУ
ЕМІГРАНТКА
Від редакції ВолиньPost:
Чотири місяці Ігор Чуб лікується від страшної хвороби - внутрішньо-мозкової пухлини скроневої ділянки головного мозку. Він проходить курс терапії у Рівненському онкодиспансері. Пухлина реально загрожує життю журналіста, тому Ігорю, як ніколи, потрібна допомога.
Звертаємося до усіх небайдужих людей: якщо є змога, допоможіть нашому колезі!
Гроші прохання переказувати на цей рахунок:
Отримувач: ПриватБанк
Назва банку: ПриватБанк
Номер рахунку: 29244825509100
МФО: 305299
ОКПО: 14360570
В призначенні платежу необхідно вказати: для поповнення на карту 4405885827601300
ІПН 3112603624
Кому: Бура Ірина Вікторівна.
Номер карти повинен вказуватися без пропусків, обов'язково вказувати ІПН та ПІБ.
Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі 1
ІГОРЮ ЧУБУ!!! З вдячністю звертаюся до автора за ПРЕКРАСНО НАПИСАНУ ІСТОРІЮ про життя наших емігрантів в Південній Америці!!! Моїх батьків,доля також закинула,спочатку в Парагвай,а потім і в Аргентину,де я і народився.Вони були простими сільськими трударями,ніколи не "лізли в політику",а єдиним,як тепер кажуть,ХОБІ мого батька була музика - майже з дитячих років любив грати на корнеті і з цим музичним інструментом,до смерті,не розлучався.Разом з братами і сетрами,в далекому 1938-му,сім*я Троцюків,із села Хопнів,що в 15-ти км.від Ківерець,відправилась в далекий,нікому не відомий для них ПАРАГВАЙ.Оселились вони на колонії Богданівка,що недалеко від міста Енкарнасіон.Скільки разів мені доводилось чути все ними пережите там?! І ось,ВИ ЧУДОВО і ПРАВДИВО ОПИСАЛИ ПРО ЦЕ У ВАШОМУ ТВОРІ!!! ДЯКУЄМО ВАМ,ЩИРО!!! ХАЙ БЕРЕЖЕ ВАС БОГ і БЛАГОСЛОВИТЬ ВАС НА НОВІ ТВОРЧІ УСПІХИ!!!