Туристичне лого Волині: pro et contra
Нещодавно Волинська область отримала нове туристичне лого. Щоправда, стало відомо, що логотип ще доопрацюють.
Про це пише Мая Голуб на шпальтах видання Конкурент.
Організатором конкурсу був департамент інфраструктури і туризму Волинської ОДА відповідно до Програми розвитку туризму та рекреації у Волинській області на 2016-2020 роки.
Конкурсна комісія спочатку обрала 40 робіт. Згодом після «відсіювання» презентованих логотипів залишилось вісім.
Учасники боролись не лише за визнання роботи кращою, мотивував також головний приз – 10 тисяч гривень. Переможцем став Владислав Михайлів з Івано-Франківської області із логотипом «Волинь унікальна».
Головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської ОДА Станіслав Ольшевський розповів, що автор логотипу взяв за основу хрест з герба та орнамент волинської вишивки.
«Геральдика нашої області одна із найдревніших. Там є хрест, білий та червоний колір – це ідентифікатор, без нього нам ніяк, і нікуди без цього не дінемось. Можливо, хтось не знає нашої геральдики? Тому прошу, вивчайте! Інші елементи – це волинська вишивка, унікальний Музей ікони. В нас унікальний край озер, маємо наявні природні ресурси. Культурні та архітектурні пам'ятки. Шабля – це символ Берестечка, звитяги наших пращурів, символ зародження УПА на Волині. Тут живуть унікальні люди, майстри, народні умільці. Тут жила і творила Леся Українка, писалось Пересопницьке Євангеліє, тому перо – теж символ», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Цікаво, що Герб Волинської області теж зображено із білим хрестом на червоному щиті із заокругленою нижньою частиною.
У грудні 2016 року організатори оголосили про старт конкурсу на обрання кращого туристичного логотипу області. У березні цього року журі обрали найкращий.
Після вибору переможця виник скандал у соціальних мережах. Однією з перших підняла цю тему проректор Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки Анна Данильчук. Вона побачила разом із Василем Старко помилку в англійському варіанті логотипу, оскільки одне слово було написане неправильно. На її думку, слово «унікальний» не працює в такому контексті, бо не несе такої інформації, яка б відрізняла Волинь від Франківщини чи Київщини.
Також вона переглянула презентацію переможця і побачила ще помилку. Зокрема, щодо інформації про замки та палаци Волині. У презентації переможця було зазначено: «Луцький замок, Замок Любарта, Олицький замок». Як відомо, замок Любарта – один, який часто називають Луцьким.
Вона обурилась, що переможець конкурсу не прочитав (чи не вивчив), що два вказаних замки у Луцьку у презентації – це насправді одне і те ж, а в Олиці – палац-резиденція.
«Як таке може бути, що переможець лого для регіонального туризму не знає-не прочитав-не вивчив, що Луцький Замок і Замок Любарта – це одне і те ж, а в Олиці – палац-резиденція? Виявляється, на лого навіть є бурштин та його поклади, і сосновий ліс. Чого ж тоді іще помп бурштинокопачів немає? Лого регіону – це ж не мапа, та й чому люди в тих крапочках мають бачити бурштин, а не, скажімо, чорницю, якою теж славна Волинь? Ще, виявляється, можна на лого розгледіти орла із печаток польських часів. Але давайте чесно, це ж абсурд. Сумнівним тут є і доречність ідеї польського орла на логотипі області незалежної України», – зауважила проректор.
Головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації Станіслав Ольшевський зазначив, що після розголосу в соціальних мережах почала зростати кількість переглядів на сайті «Волинь туристична». У день, коли Анна Данильчук розкритикувала у Facebook переможний логотип, було на 1000 переглядів більше.
«Це додало популярності сайту. А маркетинг – він різний», – сказав він.
Також деякі волиняни писали Станіславу Ольшевському, що поганою була інформаційна кампанія щодо створення туристичного лого. На що він відповів, що у волинських ЗМІ був постійно інформаційний супровід. Зокрема на кожному етапі конкурсу, починаючи з вересня. Були ефіри на Волинському телебаченні, радіо. Також на зупинках у місті Луцьку транслювався аудіоролик щодо старту конкурсу. Він розповів, що перед стартом конкурсу у вересні-жовтні відбувалося тільки обговорення самого положення про конкурс. Потім було громадське обговорення. А після цього – затвердження положення і початок конкурсу (12 грудня 2016 року) .
Він додав, що створення туристичного лого області передбачено Програмою розвитку туризму та рекреації у Волинській області на 2016-2020 роки.
«В нас є конкретний захід Програми (нашої стратегії). Є рекомендації з парламентських слухань по туризму, вказівка Мінекономрозвитку, а саме департаменту туризму та курортів про таку роботу», – резюмував Станіслав Ольшевський.
З його слів, вже є підприємці, які готові використовувати цей логотип.
Станіслав Ольшевський зазначив, що впродовж грудня – лютого станом на 1 березня отримали 40 конкурсних робіт. Згодом відібрали вісім кращих, які відповідали умовам конкурсу. Також роботи публікували у соціальних мережах. На останньому засіданні визначили трьох фаворитів, за яких голосували підняттям руки. Переможний логотип здобув чотири голоси, згідно з протоколом, оприлюдненим на туристичному сайті департаменту інфраструктури і туризму Волинської ОДА.
«Наша команда – це небайдужі люди, які не бояться взяти відповідальність», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Він розповів про те, хто був у команді, яка обирала кращий туристичний логотип області.
Головою журі конкурсу став директор департаменту інфраструктури і туризму Волинської ОДА Іван Мирка. У команді також – головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації Станіслав Ольшевський, Віталій Чернець, який зараз працює начальником відділу інфраструктури, а раніше віддав обласному туризму 10 років. Також долучився до роботи Геннадій Голуб, який є кандидатом географічних наук, старшим викладачем кафедри економічної та соціальної географії Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. З Луцького національно-технічного університету працювала Анна Дідух, яка є старшим викладачем кафедри дизайну. Також до складу комітету увійшов Володимир Мазурець, однак його згодом виключили з комісії, оскільки він не прийшов на засідання. У соцмережі Facebook він згодом обурювався щодо цього. Брала участь у виборі лого й тепер уже начальниця управління туризму та промоції Луцької міської ради Катерина Теліпська. Залучили до роботи і Тараса Сиротюка, який є керівником туристичного клубу «ANTAR».
«Також з нами працювали два дистанційні експерти. Одна з них – Тетяна Жданова з компанії «Brand House». Вона працювала над створенням туристичного бренду України (Ukraine) «It’s all about you». Взагалі, вона дуже крута та досвідчена у брендингу. Познайомились із нею на тематичній конференції «Брендинг дистинацій», що відбувалась у Києві у червні минулого року», – сказав він.
«Я багато з нею консультувався, переписувався, вона багато допомагала, критикувала. Я вважаю, що конструктивна критика багато може допомогти в роботі. Вона на останньому засіданні не голосувала за логотип. Вона давала поради», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Другим дистанційним експертом став Юрій Крукевич, який є розробником логотипу міста Львова і є викладачем кафедри дизайну Львівського університету.
«Ми голосували конкретно за роботу. Автор восьмого варіанту, який переміг, – компетентна людина і намалював якісно. Так, бувають технічні, механічні помилки. Я згідний, і ми бачили,ту помилку в англійській варіації слогану до лого, бачили, що в описі презентації було написано Луцький замок і замок Любарта. На мою думку, було б дуже некоректно просити його змінити свою роботу на етапі відбору конкурсу. Тоді ми б могли попросити й іншого учасника теж щось поправити. Ми ж залишали все так, як є, до обрання переможця. Тобто, як до нас робота «прийшла», так і «дійшла» до фіналу. Ще не було офіційної презентації туристичного лого області. Зараз з переможцем ми ведемо розмову про те, що він мусить ліквідувати всі свої помилки, і тоді буде офіційна презентація переможця конкурсу на туристичний логотип Волинської області. Тут – крапка», – зазначив він.
Туристичне лого області доопрацюють
Організатори конкурсу вже знайшли вихід із ситуації, що склалася. Переможець доопрацює логотип, виправить неточності.
Станіслав Ольшевський розповів, що переможець ще не отримав кошти за свою перемогу. Йому повинні дати 10 тисяч гривень.
«Ці кошти передбачені Програмою розвитку туризму та рекреації Волинської області, які виділяють нам через сесію Волинської обласної ради. В цьому році було виділено 100 тисяч на розвиток туризму області, до речі, зазначу, що то найнижчий показник серед інших регіонів», – сказав він.
«Наразі є переможець конкурсу, а далі фахівцями сектору туризму буде написана Стратегія впровадження логотипу, мусить також пройти процес і його легітимізації», – додав він.
Станіслав Ольшевський розповів, що логотип ще має пройти певні етапи і мати стратегію впровадження, легітимізацію.
«Логотип повинен бути і «працювати». Ми згідні, що він може трансформуватися з часом. Я не готовий сказати, скільки це буде років. Можливо, колись він стане брендом, можливо, з'явиться бренд області, який буде паралельно працювати. Безперечно, ми тільки за», – зауважив Станіслав Ольшевський.
З його слів, у конкурсі можна було взяти участь будь-кому, з будь-якого регіону України чи з іншої країни.
«Вузьких вимог ми не ставили. Один автор міг подавати навіть декілька робіт. Були такі випадки в нас, що автори присилали по 3-4 роботи. Відповідно до Положення, треба було надіслати кольорові варіанти на білому чи чорному тлі, чорно-білі варіації лого були рекомендованими, типова форма заявки була на сайті, але також приймали і довільну та опис до логотипу. Автори робіт присилали навіть цілі брендбуки, що нас і потішило», – сказав він.
Станіслав Ольшевський зазначив, що організаторам скаржились деякі люди, що не було конкретного технічного завдання.
«Так, ми не давали технічного завдання брифу (від англ. «brief» – коли прописані та враховані всі основні параметри, – авт.). У положенні ми зазначили лише загальні вимоги, ми віддали все в руки дизайнерів і це спрацювало. Ми отримали, на мою думку, три хороші роботи. Ми, відповідно до умов у Положенні, могли взагалі нічого не вибрати. Був і такий варіант. До конкурсу ми не мали нормального туристичного лого. Було кілька варіацій в рамках певних проектів. Але вони в нас не прижилися і не є легітимізовані», – зазначив він.
Експерти оцінили туристичне лого Волинської області
На думку директора продакшн-студії «Правда PRO» Сергія Шараєвського, обране туристичне лого Волинської області нормальне, стильне, мінімізоване.
«Можливо, варто «пошліфувати» якісь деталі, але загалом мені подобається. Мабуть, важливіше буде саме просування цього лого, розкрутка. Бо можна безкінечно створювати і критикувати. Догодити ніколи всім неможливо. Завжди варто на чомусь зупинитися», – зазначив Сергій Шараєвський.
Фотограф і дизайнер Андрій Михайлов з Луцька має досвід у розробці логотипів. Він прокоментував, що створення лого – це досить кропітка і нелегка робота, де продумуються дрібні деталі. Проте зазвичай замовник не помічає всіх переваг лого й здебільшого не готовий платити стільки, скільки коштує робота. Ще проблема в тому, що кожен думає, що розбирається в логотипах, і постійно дає поради, виправляє. Він зазначає, що іноді легше розробити макет сайту, ніж «тягнути резину» із логотипами. Фотографу сподобався логотип, що здобув перемогу.
«Це єдине лого, яке мені одразу сподобалось з усіх опублікованих на сайті конкурсу. Було ще два цікавих варіанти, але як побачив це, навіть без розшифровки значення, – сподобалось своєю лаконічністю, ідеєю,стилем, кольорами, піктограмами. Не знав, хто розробник будь-якого лого на конкурсі, тому оцінював лише візуальну частину», – сказав він.
Андрій Михайлов зазначає, що для вдосконалення можна зробити лише кілька змін – звузити хрест, щоб був тоншим. А козацька шабля на пері не дуже відображає історичні реалії. Він би шаблю замінив на меч.
«Видно, що лого розробляв професіонал зі смаком, що дуже важливо. Звичайно, він допустив помилку в слогані, не достатньо уважно розробив брендбук. Але останнє приходить із досвідом і, на мою думку, важить менше, ніж саме лого, – це просто данина моді. Людям будуть показувати лого, а не брендбук», – додав він.
З його слів, нове лого відповідає сучасному напрямку в дизайні – flatdesign (плаский дизайн, – авт.), який популярний вже кілька років. Також воно лише в 2-х кольорах, без градієнтів, що спрощує його і робить більш практичним і таким, що запам'ятовується і впізнається. Лого не «рябить» кольорами і дрібними елементами, що негативно впливало б на його сприйняття.
«Логотип повинен якісно виглядати як в кольорі, так і в чорно-білому варіанті. Також як на білому, так і на чорному тлі. Це аксіома для всіх лого. Там не має бути надто багато дрібних елементів, як, наприклад, на туристичному лого Львова, розробленому в 2014-му. Вважаю, що із завданням відобразити туристичну привабливість Волині логотип впоралися, бо він розроблений в кольорах волинського герба – червоному і білому, містить стилізований хрест – теж, як в давньому гербі Волині. Від цього ніяк не можна відвертатись. Піктограми теж відображають волинські цікавинки – церкви, замки, природу, частково історію», – сказав Андрій Михайлов.
На його думку, логотип містить той мінімум і в той же час максимум для подачі області туристам. Можна зробити навіть ще простішу версію з меншою кількістю піктограм.
З його слів, туристичне лого Волині повинне мати елементи Волині – кольори, символи (хрест). Крім того, природні, історичні і культурні цікавинки та інші переваги. А підібрати правильний слоган – не легше, ніж графічно зобразити лого.
«Тут треба добре подумати, провести мозковий штурм, залучивши експертів різних галузей. Взагалі, розробку лого такого масштабу має робити команда людей, які спеціалізуються на таких роботах. Мають враховуватись зауваження і правки експертів. Тоді протестувати і дізнатись думки туристів з України та ЄС. Думки волинян тут мають бути другорядні, бо лого, перш за все, спрямоване на зовнішніх туристів», – вважає Андрій Михайлов.
Як приклади хороших лого наводить лого Мельбурна, Нью Йорка, Амстердама, Берліна.
Андрій Михайлов насамкінець додав, що нездоровий публічний шум довкола туристичного логотипу Волині – не дуже хороша ознака. Мовляв, у волинян є й так більше нагальних і важливих проблем: підвищення цін на опалення, електрику, інші комунальні виплати, подорожчання хліба, коли країна серед світових лідерів за врожайністю зернових, тотальна корупція, нестабільна економічна ситуація, безробіття і заробітчанство в Польщі та інших країнах ЄС. Чимало людей живуть на 100-150 доларів в місяць, деякі пенсіонери на 30-55 доларів в місяць.
«Ці питання повинні перш за все хвилювати волинян, а не «обсмоктування» туристичного лого. На це люди готові витрачати свій час і зусилля, сварячись через дрібниці і дурниці», – наголосив він.
Дизайнер-графік, шрифтовий дизайнер, викладач, співзасновник «Innerspace» Кирило Ткачов вважає, що туристичний логотип, який виграв, – це непоганий варіант.
«Знак-зображення має симпатичні риси. Текстова частина нейтральна. Суто технічні проблеми: надто дрібні деталі знака. Тобто його не можна використовувати на маленьких носіях типу візитної картки. Іншою проблемою є те, що він виглядає дещо шаблонно і нагадує інші логотипи. Багато хто, дивлячись на цю роботу, згадує логотип Івано-Франківська, новий (не офіційний) логотип Рівного чи «Нової пошти». Але незважаючи на ці недоліки, я вважаю, що логотип цілком пристойний і могло бути значно гірше», – зазначив він.
Журналістка «Громадського. Волинь» Марія Доманська у соцмережі Facebook відзначила, що логотип їй одразу сподобався.
«Він мені сподобався тому, що виглядав повноцінним і доконаним на фоні всіх інших. На мою думку, логотип має виглядати зібрано, тобто лаконічно і без надмірного навантаження символів, викрутасів. Ну і допис: «Волинь унікальна» найбільше мені сподобався. Також лаконічно, точно і добре запам'ятовується. Бо Волинь дійсно унікальна. Наприклад, тільки взяти унікальність природи в наших краях. Скільки там є неповторних місць, яке біорізноманіття. Рай для природознавців. Треба тільки про це ще туристам розповісти», – зазначила вона.
Урбаніст, архітектор Роман Литвин вважає, що лого має працювати без пояснення.
«Не думаю, що не буде конструктивно з мого боку критикувати чужу працю, не пропонуючи якісної альтернативи. Я не знаю, як саме була сформована задача даному дизайнеру і на скільки глибоко він копав, коли створював композицію. Не в рамках критики, а просто як споживач я не розумію без пояснення, про що тут і в чому унікальність Волині, але поганих асоціацій не маю. Хрест, як хрест, тільки з нюансами. Але загалом останнім часом враження, що все, що робиться, перенасичене «вишиваністю», починаючи від бруківки і фасадів, закінчуючи різноманітними логотипами», – зазначив він.
Журналіст Михайло Гарщаль, який має досвід викладацької діяльності з предмету «Рекламний креатив» в університеті, наголосив, що спершу варто пройти логічний шлях від цілей до графічного рішення при оцінюванні лого. Тобто, які мають бути цілі у цього символу, знаку, слова і на яку аудиторію він має бути розрахований?
З його слів, щоб краще зрозуміти процес розробки та впровадження логотипу, потрібно розглядати його як частину бізнес-процесу, головною метою якого є залучення грошей на Волинь у вигляді туристів, які будуть їхати сюди за враженнями, та інвесторів, які у Волинь будуть вкладати кошти.
«Логотип має бути унікальний і потрібен для кращої впізнаваності та формування асоціацій з туристичною Волинню серед вказаних аудиторій. Наприклад, коли компанія запускає на ринок новий продукт, важливість лого стоїть майже на першому місці. Маркетологи компанії організовують фокус-групи, проводять дослідження і аналіз, дивляться на асоціативний ряд, що виникає в людей, які нічого не чули про цей продукт», – вважає Михайло Гарщаль.
«Коли я ставлю себе на місце людини, яка нічого не знає ні про Волинь, ні про її кольори, герби, традиції, пам'ятки та інше, бачу здалеку жирний хрест в квадраті із закругленими кутами. З чим в мене асоціюється цей знак, так це з медичною тематикою чи зі швейцарськими ножами. І я не знаю, що мені потрібно розповісти про цей продукт, щоб я перестав так думати. Ніякі тонкі лінії, башенки, інші знаки та символи не допомагають сформувати необхідні асоціації», – додає він.
Як приклад якісного та простого логотипу він наводить лого Буковелю. Мовляв, у ньому автори змогли якісно використати всі атрибути правильного лого: колір, знаки та надпис.
«Вважаю, що роботу по розробці потрібно доручити експертам, які відповідально поставляться до цілей продукту під назвою «Туристична Волинь» та розроблять дійсно якісний, впізнаваний, наповненний змістом логотип без суперечливих асоціацій. З іншої сторони, робити вибір логотипу мають маркетологи та рекламісти, які будуть в подальшому працювати з цим знаком і зроблять його впізнаваним. Пропоную віддати цей логотип Волинській обласній лікарні», – зазначив Михайло Гарщаль.
Дизайнер Дмитро Авраменко зазначив, що в дизайні поняття «подобається» чи «не подобається», зазвичай, не використовують. Тобто, основне питання, на яке варто шукати відповідь, «відповідає чи ні лого поставленому завданню?» А тут було завдання – показати унікальність регіону, відобразити туристичну привабливість.
Дмитро Авраменко зазначив, що логотипи, запропоновані у фінальному конкурсі, були на досить гарному рівні зроблені. Там вказані й обґрунтування лого.
«Головний негатив цього логотипу в тому, що ті елементи є універсальними в контексті України. Та сама шабля і ялинка, бурштин і для Рівненської чи Житомирської областей характерні. Замки настільки універсальні, що можуть застосовуватися і в сусідніх регіонах. Зміни колір на червоний, чи зелений, чи голубий, заміни хрест на якийсь інший елемент – і він так само класно буде працювати в плані Рівненської чи Житомирської областей», – сказав він.
Ромби на лого означають бурштин. Однак, на думку Дмитра Авраменка, тут дуже неоднозначне трактування.
«Для одного ромб – це можуть бути шматки бурштину, а іншому – елемент чогось іншого», – сказав він.
Він додав, що на певній відстані даний логотип сприймається як символ медичного закладу. Адже там червоний хрест на білому тлі.
«Людина, яка приїжджає і не знає, в чому унікальність регіону, якщо їм не показати обґрунтування цього логотипу, то в неї буде одразу перша асоціація, що це медичний заклад», – сказав він.
Насамкінець можна зробити висновок, що туристичний логотип Волинської області «пройшов» через вогонь і воду, адже чимало було критики від одних й позитивних відгуків від інших. Логотип вже обрано, а конструктивна критика часто сприяє позитивним змінам.
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram! Також за нашим сайтом можна стежити у Twitter та Instagram.
Про це пише Мая Голуб на шпальтах видання Конкурент.
Організатором конкурсу був департамент інфраструктури і туризму Волинської ОДА відповідно до Програми розвитку туризму та рекреації у Волинській області на 2016-2020 роки.
Конкурсна комісія спочатку обрала 40 робіт. Згодом після «відсіювання» презентованих логотипів залишилось вісім.
Учасники боролись не лише за визнання роботи кращою, мотивував також головний приз – 10 тисяч гривень. Переможцем став Владислав Михайлів з Івано-Франківської області із логотипом «Волинь унікальна».
Головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської ОДА Станіслав Ольшевський розповів, що автор логотипу взяв за основу хрест з герба та орнамент волинської вишивки.
«Геральдика нашої області одна із найдревніших. Там є хрест, білий та червоний колір – це ідентифікатор, без нього нам ніяк, і нікуди без цього не дінемось. Можливо, хтось не знає нашої геральдики? Тому прошу, вивчайте! Інші елементи – це волинська вишивка, унікальний Музей ікони. В нас унікальний край озер, маємо наявні природні ресурси. Культурні та архітектурні пам'ятки. Шабля – це символ Берестечка, звитяги наших пращурів, символ зародження УПА на Волині. Тут живуть унікальні люди, майстри, народні умільці. Тут жила і творила Леся Українка, писалось Пересопницьке Євангеліє, тому перо – теж символ», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Цікаво, що Герб Волинської області теж зображено із білим хрестом на червоному щиті із заокругленою нижньою частиною.
У грудні 2016 року організатори оголосили про старт конкурсу на обрання кращого туристичного логотипу області. У березні цього року журі обрали найкращий.
Після вибору переможця виник скандал у соціальних мережах. Однією з перших підняла цю тему проректор Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки Анна Данильчук. Вона побачила разом із Василем Старко помилку в англійському варіанті логотипу, оскільки одне слово було написане неправильно. На її думку, слово «унікальний» не працює в такому контексті, бо не несе такої інформації, яка б відрізняла Волинь від Франківщини чи Київщини.
Також вона переглянула презентацію переможця і побачила ще помилку. Зокрема, щодо інформації про замки та палаци Волині. У презентації переможця було зазначено: «Луцький замок, Замок Любарта, Олицький замок». Як відомо, замок Любарта – один, який часто називають Луцьким.
Вона обурилась, що переможець конкурсу не прочитав (чи не вивчив), що два вказаних замки у Луцьку у презентації – це насправді одне і те ж, а в Олиці – палац-резиденція.
«Як таке може бути, що переможець лого для регіонального туризму не знає-не прочитав-не вивчив, що Луцький Замок і Замок Любарта – це одне і те ж, а в Олиці – палац-резиденція? Виявляється, на лого навіть є бурштин та його поклади, і сосновий ліс. Чого ж тоді іще помп бурштинокопачів немає? Лого регіону – це ж не мапа, та й чому люди в тих крапочках мають бачити бурштин, а не, скажімо, чорницю, якою теж славна Волинь? Ще, виявляється, можна на лого розгледіти орла із печаток польських часів. Але давайте чесно, це ж абсурд. Сумнівним тут є і доречність ідеї польського орла на логотипі області незалежної України», – зауважила проректор.
Головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації Станіслав Ольшевський зазначив, що після розголосу в соціальних мережах почала зростати кількість переглядів на сайті «Волинь туристична». У день, коли Анна Данильчук розкритикувала у Facebook переможний логотип, було на 1000 переглядів більше.
«Це додало популярності сайту. А маркетинг – він різний», – сказав він.
Також деякі волиняни писали Станіславу Ольшевському, що поганою була інформаційна кампанія щодо створення туристичного лого. На що він відповів, що у волинських ЗМІ був постійно інформаційний супровід. Зокрема на кожному етапі конкурсу, починаючи з вересня. Були ефіри на Волинському телебаченні, радіо. Також на зупинках у місті Луцьку транслювався аудіоролик щодо старту конкурсу. Він розповів, що перед стартом конкурсу у вересні-жовтні відбувалося тільки обговорення самого положення про конкурс. Потім було громадське обговорення. А після цього – затвердження положення і початок конкурсу (12 грудня 2016 року) .
Він додав, що створення туристичного лого області передбачено Програмою розвитку туризму та рекреації у Волинській області на 2016-2020 роки.
«В нас є конкретний захід Програми (нашої стратегії). Є рекомендації з парламентських слухань по туризму, вказівка Мінекономрозвитку, а саме департаменту туризму та курортів про таку роботу», – резюмував Станіслав Ольшевський.
З його слів, вже є підприємці, які готові використовувати цей логотип.
Станіслав Ольшевський зазначив, що впродовж грудня – лютого станом на 1 березня отримали 40 конкурсних робіт. Згодом відібрали вісім кращих, які відповідали умовам конкурсу. Також роботи публікували у соціальних мережах. На останньому засіданні визначили трьох фаворитів, за яких голосували підняттям руки. Переможний логотип здобув чотири голоси, згідно з протоколом, оприлюдненим на туристичному сайті департаменту інфраструктури і туризму Волинської ОДА.
«Наша команда – це небайдужі люди, які не бояться взяти відповідальність», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Він розповів про те, хто був у команді, яка обирала кращий туристичний логотип області.
Головою журі конкурсу став директор департаменту інфраструктури і туризму Волинської ОДА Іван Мирка. У команді також – головний спеціаліст сектору туризму департаменту інфраструктури та туризму Волинської обласної державної адміністрації Станіслав Ольшевський, Віталій Чернець, який зараз працює начальником відділу інфраструктури, а раніше віддав обласному туризму 10 років. Також долучився до роботи Геннадій Голуб, який є кандидатом географічних наук, старшим викладачем кафедри економічної та соціальної географії Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. З Луцького національно-технічного університету працювала Анна Дідух, яка є старшим викладачем кафедри дизайну. Також до складу комітету увійшов Володимир Мазурець, однак його згодом виключили з комісії, оскільки він не прийшов на засідання. У соцмережі Facebook він згодом обурювався щодо цього. Брала участь у виборі лого й тепер уже начальниця управління туризму та промоції Луцької міської ради Катерина Теліпська. Залучили до роботи і Тараса Сиротюка, який є керівником туристичного клубу «ANTAR».
«Також з нами працювали два дистанційні експерти. Одна з них – Тетяна Жданова з компанії «Brand House». Вона працювала над створенням туристичного бренду України (Ukraine) «It’s all about you». Взагалі, вона дуже крута та досвідчена у брендингу. Познайомились із нею на тематичній конференції «Брендинг дистинацій», що відбувалась у Києві у червні минулого року», – сказав він.
«Я багато з нею консультувався, переписувався, вона багато допомагала, критикувала. Я вважаю, що конструктивна критика багато може допомогти в роботі. Вона на останньому засіданні не голосувала за логотип. Вона давала поради», – зазначив Станіслав Ольшевський.
Другим дистанційним експертом став Юрій Крукевич, який є розробником логотипу міста Львова і є викладачем кафедри дизайну Львівського університету.
«Ми голосували конкретно за роботу. Автор восьмого варіанту, який переміг, – компетентна людина і намалював якісно. Так, бувають технічні, механічні помилки. Я згідний, і ми бачили,ту помилку в англійській варіації слогану до лого, бачили, що в описі презентації було написано Луцький замок і замок Любарта. На мою думку, було б дуже некоректно просити його змінити свою роботу на етапі відбору конкурсу. Тоді ми б могли попросити й іншого учасника теж щось поправити. Ми ж залишали все так, як є, до обрання переможця. Тобто, як до нас робота «прийшла», так і «дійшла» до фіналу. Ще не було офіційної презентації туристичного лого області. Зараз з переможцем ми ведемо розмову про те, що він мусить ліквідувати всі свої помилки, і тоді буде офіційна презентація переможця конкурсу на туристичний логотип Волинської області. Тут – крапка», – зазначив він.
Туристичне лого області доопрацюють
Організатори конкурсу вже знайшли вихід із ситуації, що склалася. Переможець доопрацює логотип, виправить неточності.
Станіслав Ольшевський розповів, що переможець ще не отримав кошти за свою перемогу. Йому повинні дати 10 тисяч гривень.
«Ці кошти передбачені Програмою розвитку туризму та рекреації Волинської області, які виділяють нам через сесію Волинської обласної ради. В цьому році було виділено 100 тисяч на розвиток туризму області, до речі, зазначу, що то найнижчий показник серед інших регіонів», – сказав він.
«Наразі є переможець конкурсу, а далі фахівцями сектору туризму буде написана Стратегія впровадження логотипу, мусить також пройти процес і його легітимізації», – додав він.
Станіслав Ольшевський розповів, що логотип ще має пройти певні етапи і мати стратегію впровадження, легітимізацію.
«Логотип повинен бути і «працювати». Ми згідні, що він може трансформуватися з часом. Я не готовий сказати, скільки це буде років. Можливо, колись він стане брендом, можливо, з'явиться бренд області, який буде паралельно працювати. Безперечно, ми тільки за», – зауважив Станіслав Ольшевський.
З його слів, у конкурсі можна було взяти участь будь-кому, з будь-якого регіону України чи з іншої країни.
«Вузьких вимог ми не ставили. Один автор міг подавати навіть декілька робіт. Були такі випадки в нас, що автори присилали по 3-4 роботи. Відповідно до Положення, треба було надіслати кольорові варіанти на білому чи чорному тлі, чорно-білі варіації лого були рекомендованими, типова форма заявки була на сайті, але також приймали і довільну та опис до логотипу. Автори робіт присилали навіть цілі брендбуки, що нас і потішило», – сказав він.
Станіслав Ольшевський зазначив, що організаторам скаржились деякі люди, що не було конкретного технічного завдання.
«Так, ми не давали технічного завдання брифу (від англ. «brief» – коли прописані та враховані всі основні параметри, – авт.). У положенні ми зазначили лише загальні вимоги, ми віддали все в руки дизайнерів і це спрацювало. Ми отримали, на мою думку, три хороші роботи. Ми, відповідно до умов у Положенні, могли взагалі нічого не вибрати. Був і такий варіант. До конкурсу ми не мали нормального туристичного лого. Було кілька варіацій в рамках певних проектів. Але вони в нас не прижилися і не є легітимізовані», – зазначив він.
Експерти оцінили туристичне лого Волинської області
На думку директора продакшн-студії «Правда PRO» Сергія Шараєвського, обране туристичне лого Волинської області нормальне, стильне, мінімізоване.
«Можливо, варто «пошліфувати» якісь деталі, але загалом мені подобається. Мабуть, важливіше буде саме просування цього лого, розкрутка. Бо можна безкінечно створювати і критикувати. Догодити ніколи всім неможливо. Завжди варто на чомусь зупинитися», – зазначив Сергій Шараєвський.
Фотограф і дизайнер Андрій Михайлов з Луцька має досвід у розробці логотипів. Він прокоментував, що створення лого – це досить кропітка і нелегка робота, де продумуються дрібні деталі. Проте зазвичай замовник не помічає всіх переваг лого й здебільшого не готовий платити стільки, скільки коштує робота. Ще проблема в тому, що кожен думає, що розбирається в логотипах, і постійно дає поради, виправляє. Він зазначає, що іноді легше розробити макет сайту, ніж «тягнути резину» із логотипами. Фотографу сподобався логотип, що здобув перемогу.
«Це єдине лого, яке мені одразу сподобалось з усіх опублікованих на сайті конкурсу. Було ще два цікавих варіанти, але як побачив це, навіть без розшифровки значення, – сподобалось своєю лаконічністю, ідеєю,стилем, кольорами, піктограмами. Не знав, хто розробник будь-якого лого на конкурсі, тому оцінював лише візуальну частину», – сказав він.
Андрій Михайлов зазначає, що для вдосконалення можна зробити лише кілька змін – звузити хрест, щоб був тоншим. А козацька шабля на пері не дуже відображає історичні реалії. Він би шаблю замінив на меч.
«Видно, що лого розробляв професіонал зі смаком, що дуже важливо. Звичайно, він допустив помилку в слогані, не достатньо уважно розробив брендбук. Але останнє приходить із досвідом і, на мою думку, важить менше, ніж саме лого, – це просто данина моді. Людям будуть показувати лого, а не брендбук», – додав він.
З його слів, нове лого відповідає сучасному напрямку в дизайні – flatdesign (плаский дизайн, – авт.), який популярний вже кілька років. Також воно лише в 2-х кольорах, без градієнтів, що спрощує його і робить більш практичним і таким, що запам'ятовується і впізнається. Лого не «рябить» кольорами і дрібними елементами, що негативно впливало б на його сприйняття.
«Логотип повинен якісно виглядати як в кольорі, так і в чорно-білому варіанті. Також як на білому, так і на чорному тлі. Це аксіома для всіх лого. Там не має бути надто багато дрібних елементів, як, наприклад, на туристичному лого Львова, розробленому в 2014-му. Вважаю, що із завданням відобразити туристичну привабливість Волині логотип впоралися, бо він розроблений в кольорах волинського герба – червоному і білому, містить стилізований хрест – теж, як в давньому гербі Волині. Від цього ніяк не можна відвертатись. Піктограми теж відображають волинські цікавинки – церкви, замки, природу, частково історію», – сказав Андрій Михайлов.
На його думку, логотип містить той мінімум і в той же час максимум для подачі області туристам. Можна зробити навіть ще простішу версію з меншою кількістю піктограм.
З його слів, туристичне лого Волині повинне мати елементи Волині – кольори, символи (хрест). Крім того, природні, історичні і культурні цікавинки та інші переваги. А підібрати правильний слоган – не легше, ніж графічно зобразити лого.
«Тут треба добре подумати, провести мозковий штурм, залучивши експертів різних галузей. Взагалі, розробку лого такого масштабу має робити команда людей, які спеціалізуються на таких роботах. Мають враховуватись зауваження і правки експертів. Тоді протестувати і дізнатись думки туристів з України та ЄС. Думки волинян тут мають бути другорядні, бо лого, перш за все, спрямоване на зовнішніх туристів», – вважає Андрій Михайлов.
Як приклади хороших лого наводить лого Мельбурна, Нью Йорка, Амстердама, Берліна.
Андрій Михайлов насамкінець додав, що нездоровий публічний шум довкола туристичного логотипу Волині – не дуже хороша ознака. Мовляв, у волинян є й так більше нагальних і важливих проблем: підвищення цін на опалення, електрику, інші комунальні виплати, подорожчання хліба, коли країна серед світових лідерів за врожайністю зернових, тотальна корупція, нестабільна економічна ситуація, безробіття і заробітчанство в Польщі та інших країнах ЄС. Чимало людей живуть на 100-150 доларів в місяць, деякі пенсіонери на 30-55 доларів в місяць.
«Ці питання повинні перш за все хвилювати волинян, а не «обсмоктування» туристичного лого. На це люди готові витрачати свій час і зусилля, сварячись через дрібниці і дурниці», – наголосив він.
Дизайнер-графік, шрифтовий дизайнер, викладач, співзасновник «Innerspace» Кирило Ткачов вважає, що туристичний логотип, який виграв, – це непоганий варіант.
«Знак-зображення має симпатичні риси. Текстова частина нейтральна. Суто технічні проблеми: надто дрібні деталі знака. Тобто його не можна використовувати на маленьких носіях типу візитної картки. Іншою проблемою є те, що він виглядає дещо шаблонно і нагадує інші логотипи. Багато хто, дивлячись на цю роботу, згадує логотип Івано-Франківська, новий (не офіційний) логотип Рівного чи «Нової пошти». Але незважаючи на ці недоліки, я вважаю, що логотип цілком пристойний і могло бути значно гірше», – зазначив він.
Журналістка «Громадського. Волинь» Марія Доманська у соцмережі Facebook відзначила, що логотип їй одразу сподобався.
«Він мені сподобався тому, що виглядав повноцінним і доконаним на фоні всіх інших. На мою думку, логотип має виглядати зібрано, тобто лаконічно і без надмірного навантаження символів, викрутасів. Ну і допис: «Волинь унікальна» найбільше мені сподобався. Також лаконічно, точно і добре запам'ятовується. Бо Волинь дійсно унікальна. Наприклад, тільки взяти унікальність природи в наших краях. Скільки там є неповторних місць, яке біорізноманіття. Рай для природознавців. Треба тільки про це ще туристам розповісти», – зазначила вона.
Урбаніст, архітектор Роман Литвин вважає, що лого має працювати без пояснення.
«Не думаю, що не буде конструктивно з мого боку критикувати чужу працю, не пропонуючи якісної альтернативи. Я не знаю, як саме була сформована задача даному дизайнеру і на скільки глибоко він копав, коли створював композицію. Не в рамках критики, а просто як споживач я не розумію без пояснення, про що тут і в чому унікальність Волині, але поганих асоціацій не маю. Хрест, як хрест, тільки з нюансами. Але загалом останнім часом враження, що все, що робиться, перенасичене «вишиваністю», починаючи від бруківки і фасадів, закінчуючи різноманітними логотипами», – зазначив він.
Журналіст Михайло Гарщаль, який має досвід викладацької діяльності з предмету «Рекламний креатив» в університеті, наголосив, що спершу варто пройти логічний шлях від цілей до графічного рішення при оцінюванні лого. Тобто, які мають бути цілі у цього символу, знаку, слова і на яку аудиторію він має бути розрахований?
З його слів, щоб краще зрозуміти процес розробки та впровадження логотипу, потрібно розглядати його як частину бізнес-процесу, головною метою якого є залучення грошей на Волинь у вигляді туристів, які будуть їхати сюди за враженнями, та інвесторів, які у Волинь будуть вкладати кошти.
«Логотип має бути унікальний і потрібен для кращої впізнаваності та формування асоціацій з туристичною Волинню серед вказаних аудиторій. Наприклад, коли компанія запускає на ринок новий продукт, важливість лого стоїть майже на першому місці. Маркетологи компанії організовують фокус-групи, проводять дослідження і аналіз, дивляться на асоціативний ряд, що виникає в людей, які нічого не чули про цей продукт», – вважає Михайло Гарщаль.
«Коли я ставлю себе на місце людини, яка нічого не знає ні про Волинь, ні про її кольори, герби, традиції, пам'ятки та інше, бачу здалеку жирний хрест в квадраті із закругленими кутами. З чим в мене асоціюється цей знак, так це з медичною тематикою чи зі швейцарськими ножами. І я не знаю, що мені потрібно розповісти про цей продукт, щоб я перестав так думати. Ніякі тонкі лінії, башенки, інші знаки та символи не допомагають сформувати необхідні асоціації», – додає він.
Як приклад якісного та простого логотипу він наводить лого Буковелю. Мовляв, у ньому автори змогли якісно використати всі атрибути правильного лого: колір, знаки та надпис.
«Вважаю, що роботу по розробці потрібно доручити експертам, які відповідально поставляться до цілей продукту під назвою «Туристична Волинь» та розроблять дійсно якісний, впізнаваний, наповненний змістом логотип без суперечливих асоціацій. З іншої сторони, робити вибір логотипу мають маркетологи та рекламісти, які будуть в подальшому працювати з цим знаком і зроблять його впізнаваним. Пропоную віддати цей логотип Волинській обласній лікарні», – зазначив Михайло Гарщаль.
Дизайнер Дмитро Авраменко зазначив, що в дизайні поняття «подобається» чи «не подобається», зазвичай, не використовують. Тобто, основне питання, на яке варто шукати відповідь, «відповідає чи ні лого поставленому завданню?» А тут було завдання – показати унікальність регіону, відобразити туристичну привабливість.
Дмитро Авраменко зазначив, що логотипи, запропоновані у фінальному конкурсі, були на досить гарному рівні зроблені. Там вказані й обґрунтування лого.
«Головний негатив цього логотипу в тому, що ті елементи є універсальними в контексті України. Та сама шабля і ялинка, бурштин і для Рівненської чи Житомирської областей характерні. Замки настільки універсальні, що можуть застосовуватися і в сусідніх регіонах. Зміни колір на червоний, чи зелений, чи голубий, заміни хрест на якийсь інший елемент – і він так само класно буде працювати в плані Рівненської чи Житомирської областей», – сказав він.
Ромби на лого означають бурштин. Однак, на думку Дмитра Авраменка, тут дуже неоднозначне трактування.
«Для одного ромб – це можуть бути шматки бурштину, а іншому – елемент чогось іншого», – сказав він.
Він додав, що на певній відстані даний логотип сприймається як символ медичного закладу. Адже там червоний хрест на білому тлі.
«Людина, яка приїжджає і не знає, в чому унікальність регіону, якщо їм не показати обґрунтування цього логотипу, то в неї буде одразу перша асоціація, що це медичний заклад», – сказав він.
Насамкінець можна зробити висновок, що туристичний логотип Волинської області «пройшов» через вогонь і воду, адже чимало було критики від одних й позитивних відгуків від інших. Логотип вже обрано, а конструктивна критика часто сприяє позитивним змінам.
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram! Також за нашим сайтом можна стежити у Twitter та Instagram.
Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі 0
Останні статті
Юрій Фелонюк: «Корупція – це стиль життя частини чиновників»
27 березень, 2017, 16:00
«БудуйТіло-2»: тренажерний день
24 березень, 2017, 18:00
Туристичне лого Волині: pro et contra
24 березень, 2017, 15:00
«То є Луцьк»: 5 вражень про місто
24 березень, 2017, 14:00
Екстраверти, інтроверти, інтуїти, сенсорики: хто це такі та що з ними робити
23 березень, 2017, 16:58
Останні новини
У Луцьку 15-річний студент повідомив про «замінування» шкіл та просив викуп - мільйон гривень
Сьогодні, 13:23