Пам’ять про Волинську трагедію: помирить тільки молитва
У Луцьку відбулася Громадська ініціатива, приурочена річниці польсько-українського конфлікту 1943 року.
Два дні українці і поляки говорили про минуле і майбутнє в рамках Громадської ініціативи з нагоди річниці Волинської трагедії. Цей етнічний конфлікт 1943 року між українцями і поляками, у якому брали активну участь загони УПА та Армії Крайової, досі є величезною перепоною у порозумінні народів-сусідів.
В Громадській ініціативі взяло участь більше сотні поляків та українців. Організували її Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки та Український католицький університет зі Львова. Співорганізаторами стали Польсько-Український Форум, Освітня Фундація Яцека Куроня, Фундація Роду Шептицьких, Південно-східний науковий Інститут у Перемишлі та Обʼєднання Українців у Польщі.
Хай як організатори не наголошували, що політики ніколи не помирять колишніх ворогів, і що робити це повинна громадськість та духовенство – все ж без «каменів спотикання» не обійшлося. Тішить інше: левову частку часу, проведеного спільно українцями і поляками, займала все ж молитва.
«Коли звучить слово молитви – усі мусять замовкнути»
Учасники дійства багато молилися і говорили про спільне українсько-польське майбутнє в об’єднаній Європі. Саме ці речі здатні примирити колишніх ворогів-сусідів, впевнені організатори.
Професор Українського католицького університету, відомий історик Ярослав Грицак говорив під час Громадської ініціативи: «Коли говорить церква, коли звучить слово молитви – усі мусять замовкнути».
«Ми всі маємо якісь історичні уявлення, ми всі терпимо від історії. Єдиний наш шанс – знайти спільну платформу. І цією спільною платформою є християнство. Є наш спільний Бог. Є те, що нас єднає. Євагнеліє одне для нас двох, і воно є керівним», - говорив учасник Громадської ініціативи, проректор УКУ, відомий дисидент і правозахисник, учасник Ініціативної групи «Першого грудня» Мирослав Маринович.
В рамках громадської ініціативи відбулося два молебні – екуменічний на кладовищі в селі Павлівка на Волині, та православний – на кладовищі у селі Сагринь на території сучасної Польщі. Мешканці обидвох сіл свого часу стали жертвами українсько-польського конфлікту.
Знову про «спланованість»
Учасникам Громадської акції запропонували підписати спільну декларацію, яка б засвідчила прагнення обох сторін до прощення і примирення. Текст, розповіли учасники, готувала «польська сторона».
У тексті йшлося:
«Ми зібралися в 70-ту річницю Волинської трагедії – спланованого винищення польського населення Волині у 1943 році, яке пізніше перейшло на Східну Галичину, Холмщину і Перемиське Погір’я і спровокувало братовбивчу боротьбу на польсько-українському пограниччі. Внаслідок неї загинули десятки тисяч поляків, а також тисячі українців та представників інших народів – головним чином діти, жінки і люди похилого віку.
Ми усвідомлюємо, яку велику роль у побудові нової Європи відіграв міжцерковний діалог. Тому ми з вдячністю та визнанням відгукнулися на заклики церков України та Польщі до взаємного прощення провин і примирення між обома нашими народами. Вони нагадують нам про основоположні принципи, якими ми повинні керуватися, коли даємо оцінку Волинській трагедії і шукаємо шляхів для подолання болю й відчуття невідшкодованої кривди, що їх вона після себе лишила.
Ми заборгували жертвам особливу пам’ять. Головним нашим обов’язком сьогодні є забезпечити їм гідне поховання. Жодна могила не повинна залишитися безіменною. Кожна з жертв повинна повернути собі ім’я і прізвище. Ми закликаємо владу України і Польщі до активних дій у цьому напрямку.
Звертаємося до органів місцевого самоврядування і державної адміністрації Луцька й Волинської області з проханням прийняти рішення про спорудження в їхньому місті хреста як символу пам’яті жертв трагедії, яка відбулася на цій землі. Це стало б формою вшанування жертв незалежно від їхньої національності і релігійної приналежності. Так, щоб кожна людина могла помолитися за упокій їхніх душ і схилити голову в знак їхньої пам’яті.
Луцьк, 6 липня 2013 року»
* * *
Декларацію не підписали: в учасників зібрання до тексту виникли претензії. Так член Громадського комітету «Примирення між народами», учасник ініціативної групи «Першого грудня», колишній віце-прем’єр-міністр Іван Васюник попросив: «Я прошу, навіть благаю: забрати з цього проекту хоча б одне слово – «спланованого».
«Це з цього – «геноцидного» – трактування», - додав Васюник. Натякаючи тон і зміст недавнього рішення польського Сенату, у якому Волинську трагедію назвали «етнічною чисткою з проявами геноциду».
Васюнику заперечив Мирослав Маринович: «Ми повинні визнавати правду історії і ми повинні бачити спланованість акцій». І додав: «Ми повинні шукати мир в душах, а не длубатися в деклараціях».
Були зауваження й у інших учасників Громадської ініціативи. Так професор Микола Кучерепа назвав декларацію «заполітизованою»:
«Ця декларація має більше політичний характер. У ній необхідно відобразити те, що був конфлікт, у ньому гинули люди – і можна на цьому зупинитися. Адже навіть історики не знають, скільки ж насправді жертв було, скільки українців скільки поляків. А тут сказано про «десятки тисяч поляків» і «тисячі українців».
Апелювати до серця
Вийшло так, що учасники українсько-польської акції, розкритикувавши пропоновану декларацію, отримали альтернативу.
Нею став своєрідний реквієм-пробачення, який зачитали двома мовами учасники форуму, українець, львівський журналіст Антін Борковський та представник Фундації Роду Шептицьких, поляк Анджей Шептицький:
«Брате, за кривду, завдану Тобі, за Твій біль і біль Твоїх родичів, пробач мені.
За пролиту невинну кров на Волині і в Галичині, за невіру мою, пробач мені, Брате.
Не заради політики та добросусідства, не заради доброго імені мого народу, пробач мені, Брате. Сором пропікає моє серце, дух спинає в грудях, коли думаю про Твій біль, про вбитих Твоїх братів і сестер на Волині та Галичині. Пробач мені за наш гріх.
Пробач за глухоту мого серця, за скаменілу душу мою, за висохлі очі Твоїх близьких.
Підтримай, Брате, у болю моєї покути. Пробач за тих, хто не хоче зі мною прийняти тягаря відповідальності за волинський злочин, пробач за тривале мовчання моїх братів.
Пробач за тих, хто не бачить гріха у тому. Пробач за тих, хто не може визнати цього злочину злочином. Прошу поблажливості й смирення до сердець, засліплених власним горем й історичними образами. Будь зі мною, Брате, у моїй щирій покуті.
Сестро, пробач мені за нечуйність, за погорду, за невтерті сльози матері Твоєї. За Твій страх і мій гонор. За непохованих братів і батька. За вбитих дітей. За ґвалт і злодійство. За невситиму лють. За попіл, звіяний вітром. За нічний жах. За морок в очах. За чорні дороги і кам'яні серця. Пробач мені, Сестро.
Почуйте нас, Брати! Не лише заради миру між нашими домами. Заради правди. Заради любові. Заради Світла у серцях наших дітей. Прошу, простягніть нам руку свого щирого вибачення. Будьте чуйними до нашої покути.
Господи, прости нам і пригорни до Себе. Не лишай нас наодинці, Отче, і будь з нами, грішними».
На нього й пристали учасники: їх підписи можна побачити під текстом у блозі редактора журналу «Ї» Тараса Возняка на Українській правді, де вперше він був опублікований.
Мирослав Маринович сказав: «Цей текст мені подобається тим, що він апелює не до нашого розуму, а до нашого серця. Дає можливість відчути біль родин, які залишилися скривдженими з одного і іншого боку. Цей текст дає можливість відчути якусь солідарність у тому, що ми долаємо цей біль історії і виходимо на якусь спільну платформу».
Підготував Юрій РИЧУК (ВолиньPost)
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram! Також за нашим сайтом можна стежити у Twitter та Instagram.
Два дні українці і поляки говорили про минуле і майбутнє в рамках Громадської ініціативи з нагоди річниці Волинської трагедії. Цей етнічний конфлікт 1943 року між українцями і поляками, у якому брали активну участь загони УПА та Армії Крайової, досі є величезною перепоною у порозумінні народів-сусідів.
В Громадській ініціативі взяло участь більше сотні поляків та українців. Організували її Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки та Український католицький університет зі Львова. Співорганізаторами стали Польсько-Український Форум, Освітня Фундація Яцека Куроня, Фундація Роду Шептицьких, Південно-східний науковий Інститут у Перемишлі та Обʼєднання Українців у Польщі.
Хай як організатори не наголошували, що політики ніколи не помирять колишніх ворогів, і що робити це повинна громадськість та духовенство – все ж без «каменів спотикання» не обійшлося. Тішить інше: левову частку часу, проведеного спільно українцями і поляками, займала все ж молитва.
«Коли звучить слово молитви – усі мусять замовкнути»
Учасники дійства багато молилися і говорили про спільне українсько-польське майбутнє в об’єднаній Європі. Саме ці речі здатні примирити колишніх ворогів-сусідів, впевнені організатори.
Професор Українського католицького університету, відомий історик Ярослав Грицак говорив під час Громадської ініціативи: «Коли говорить церква, коли звучить слово молитви – усі мусять замовкнути».
«Ми всі маємо якісь історичні уявлення, ми всі терпимо від історії. Єдиний наш шанс – знайти спільну платформу. І цією спільною платформою є християнство. Є наш спільний Бог. Є те, що нас єднає. Євагнеліє одне для нас двох, і воно є керівним», - говорив учасник Громадської ініціативи, проректор УКУ, відомий дисидент і правозахисник, учасник Ініціативної групи «Першого грудня» Мирослав Маринович.
В рамках громадської ініціативи відбулося два молебні – екуменічний на кладовищі в селі Павлівка на Волині, та православний – на кладовищі у селі Сагринь на території сучасної Польщі. Мешканці обидвох сіл свого часу стали жертвами українсько-польського конфлікту.
Знову про «спланованість»
Учасникам Громадської акції запропонували підписати спільну декларацію, яка б засвідчила прагнення обох сторін до прощення і примирення. Текст, розповіли учасники, готувала «польська сторона».
У тексті йшлося:
«Ми зібралися в 70-ту річницю Волинської трагедії – спланованого винищення польського населення Волині у 1943 році, яке пізніше перейшло на Східну Галичину, Холмщину і Перемиське Погір’я і спровокувало братовбивчу боротьбу на польсько-українському пограниччі. Внаслідок неї загинули десятки тисяч поляків, а також тисячі українців та представників інших народів – головним чином діти, жінки і люди похилого віку.
Ми усвідомлюємо, яку велику роль у побудові нової Європи відіграв міжцерковний діалог. Тому ми з вдячністю та визнанням відгукнулися на заклики церков України та Польщі до взаємного прощення провин і примирення між обома нашими народами. Вони нагадують нам про основоположні принципи, якими ми повинні керуватися, коли даємо оцінку Волинській трагедії і шукаємо шляхів для подолання болю й відчуття невідшкодованої кривди, що їх вона після себе лишила.
Ми заборгували жертвам особливу пам’ять. Головним нашим обов’язком сьогодні є забезпечити їм гідне поховання. Жодна могила не повинна залишитися безіменною. Кожна з жертв повинна повернути собі ім’я і прізвище. Ми закликаємо владу України і Польщі до активних дій у цьому напрямку.
Звертаємося до органів місцевого самоврядування і державної адміністрації Луцька й Волинської області з проханням прийняти рішення про спорудження в їхньому місті хреста як символу пам’яті жертв трагедії, яка відбулася на цій землі. Це стало б формою вшанування жертв незалежно від їхньої національності і релігійної приналежності. Так, щоб кожна людина могла помолитися за упокій їхніх душ і схилити голову в знак їхньої пам’яті.
Луцьк, 6 липня 2013 року»
* * *
Декларацію не підписали: в учасників зібрання до тексту виникли претензії. Так член Громадського комітету «Примирення між народами», учасник ініціативної групи «Першого грудня», колишній віце-прем’єр-міністр Іван Васюник попросив: «Я прошу, навіть благаю: забрати з цього проекту хоча б одне слово – «спланованого».
«Це з цього – «геноцидного» – трактування», - додав Васюник. Натякаючи тон і зміст недавнього рішення польського Сенату, у якому Волинську трагедію назвали «етнічною чисткою з проявами геноциду».
Васюнику заперечив Мирослав Маринович: «Ми повинні визнавати правду історії і ми повинні бачити спланованість акцій». І додав: «Ми повинні шукати мир в душах, а не длубатися в деклараціях».
Були зауваження й у інших учасників Громадської ініціативи. Так професор Микола Кучерепа назвав декларацію «заполітизованою»:
«Ця декларація має більше політичний характер. У ній необхідно відобразити те, що був конфлікт, у ньому гинули люди – і можна на цьому зупинитися. Адже навіть історики не знають, скільки ж насправді жертв було, скільки українців скільки поляків. А тут сказано про «десятки тисяч поляків» і «тисячі українців».
Апелювати до серця
Вийшло так, що учасники українсько-польської акції, розкритикувавши пропоновану декларацію, отримали альтернативу.
Нею став своєрідний реквієм-пробачення, який зачитали двома мовами учасники форуму, українець, львівський журналіст Антін Борковський та представник Фундації Роду Шептицьких, поляк Анджей Шептицький:
«Брате, за кривду, завдану Тобі, за Твій біль і біль Твоїх родичів, пробач мені.
За пролиту невинну кров на Волині і в Галичині, за невіру мою, пробач мені, Брате.
Не заради політики та добросусідства, не заради доброго імені мого народу, пробач мені, Брате. Сором пропікає моє серце, дух спинає в грудях, коли думаю про Твій біль, про вбитих Твоїх братів і сестер на Волині та Галичині. Пробач мені за наш гріх.
Пробач за глухоту мого серця, за скаменілу душу мою, за висохлі очі Твоїх близьких.
Підтримай, Брате, у болю моєї покути. Пробач за тих, хто не хоче зі мною прийняти тягаря відповідальності за волинський злочин, пробач за тривале мовчання моїх братів.
Пробач за тих, хто не бачить гріха у тому. Пробач за тих, хто не може визнати цього злочину злочином. Прошу поблажливості й смирення до сердець, засліплених власним горем й історичними образами. Будь зі мною, Брате, у моїй щирій покуті.
Сестро, пробач мені за нечуйність, за погорду, за невтерті сльози матері Твоєї. За Твій страх і мій гонор. За непохованих братів і батька. За вбитих дітей. За ґвалт і злодійство. За невситиму лють. За попіл, звіяний вітром. За нічний жах. За морок в очах. За чорні дороги і кам'яні серця. Пробач мені, Сестро.
Почуйте нас, Брати! Не лише заради миру між нашими домами. Заради правди. Заради любові. Заради Світла у серцях наших дітей. Прошу, простягніть нам руку свого щирого вибачення. Будьте чуйними до нашої покути.
Господи, прости нам і пригорни до Себе. Не лишай нас наодинці, Отче, і будь з нами, грішними».
На нього й пристали учасники: їх підписи можна побачити під текстом у блозі редактора журналу «Ї» Тараса Возняка на Українській правді, де вперше він був опублікований.
Мирослав Маринович сказав: «Цей текст мені подобається тим, що він апелює не до нашого розуму, а до нашого серця. Дає можливість відчути біль родин, які залишилися скривдженими з одного і іншого боку. Цей текст дає можливість відчути якусь солідарність у тому, що ми долаємо цей біль історії і виходимо на якусь спільну платформу».
Підготував Юрій РИЧУК (ВолиньPost)
Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram! Також за нашим сайтом можна стежити у Twitter та Instagram.
Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі 6
Те, що колись рішали секретарі парткомів, сьогодні рішають попи. Їхня думка - остання інстанція. В якій державі живемо, в світській, чи в Ємені, Саудівські Аравії?
саме попи і ксьондзи нацьковують людей проти один одного. а народи то вже давно примпрились. а ця сходка - це дешевий піар зрадника колєснічєнка і сімонєнка разом з польськими шовіністами
от мормон, наприклад, вже давно "примпрився" і мормонить
це не трагедія це визвольна бородьба Української нації
ВОЛЫНСКАЯ ТРАГЕДИЯ ПОКАЗАЛА ЧТО ТАКОЕ УЛА-ОУН!!!!ТАК НАЗЫВАЕМЫЕ БОРЦИ ЗА =НЭЗАЛЭЖНОСТЬ=НА САМОМ ДЕЛЕ ПРЕДАТЕЛИ СВОЕГО НАРОДА,ПРЕДАТЕЛИ СВОЕЙ СТРАНЫ!!!!!НА ДАННОМ ЭТАПЕ ОНИ ВНОВЬ ПОДНЯЛИ ГОЛОВУ И ВНОВЬ ЛЬЁТСЯ КРОВЬ НЕВИННЫХ В НОВОРОССИИ!!!!!НО В ЭТОМ КАК НЕ СТРАННО ПОЛЯКИ ПОДДЕРЖИВАЮТ НАЦИСТОВ УКРАИНЫ!!!!!ЭТО ЛИ НЕ ПОЛИТИЧЕСКАЯ КУРИНАЯ СЛЕПОТА????НЕУЖЕЛИ КРОВЬ ПОЛЯКОВ ВОЛЫНИ И ЛЬВОВА ДРУГАЯ =,НЕ ТАКАЯ КАК У ЖИТЕЛЕЙ НОВОРОССИИ???????????????
Хоть один здравомыслящий человек.Вообще-то в Луцке здравомыслящих,по-моему,больше чем в Киеве.Это моё мнение,может и субъективное... Не хотелось бы ошибаться.
Останні статті
Лучанин творить мультики з пластиліну і металу. ФОТО. ВІДЕО
18 липень, 2013, 17:30
Сліди минулого: «польський» Луцьк сьогодні
12 липень, 2013, 12:40
Пам’ять про Волинську трагедію: помирить тільки молитва
10 липень, 2013, 13:02
«Вперше відчула потяг до дівчат у шість років», - лесбійка з Луцька
08 липень, 2013, 16:04
Нардеп Євген Мельник: «На мене виливали бруд, але з’ясовувати стосунків не буду…»
04 липень, 2013, 11:15
Останні новини
22 листопада на Волині: гортаючи календар
Сьогодні, 00:00
Де і коли у Луцьку та на Волині не буде світла 21 листопада. ГРАФІК
21 листопад, 23:19
Лучанин самотужки «врізався» в газопровід під будинком
21 листопад, 22:38
У місті на Волині встановлюють будиночок Святого Миколая
21 листопад, 21:57